Når du skal kjøre over lengre strekninger, spesielt på motorvei eller landevei, så er det lett å bli sigen. Særlig om du kjører på kveldstid. Husk at om du blir trøtt når du kjører er det ditt ansvar å ta en hvil før det går ut over egne kjøreegenskaper. Hjernetrim kan hjelpe deg med å holde fokus lengre. Her går vi gjennom noen øvelser som kan øke din konsentrasjonsevne og forlenge ditt fokus. De hjerneøvelser som blir nevnt her, fungerer også på andre aktiviteter som krever fokus.

Meditasjon

Meditasjon kan hjelpe med å minske stress, få lavere blodtrykk og bedre ditt fokus.

Du behøver ikke meditere lenge, 15 minutter om dagen hjelper.

Først sitt eller legg deg ned. Pass på å være i stille omgivelser uten forstyrrelser. Det er viktig å være komfortabel.

Lukk øynene og pust normalt.

Fokuser på pusten din uten å kontrollere den. Tenk på hvordan kroppen beveger seg for hvert pust. Hvis tankene vandrer så bare fokuser tilbake på pusten din.

Etter hvert kan du prøve mer avanserte meditasjonsteknikker, eller å holde på lengre.

Studér

Hold et objekt i hånden. Du trenger ikke gjøre dette mer enn 10 minutter om dagen, og gjerne før du legger deg. Bruk hjernekraften din på å studere objektet. Legg merke til hvordan det føles i hånden. Studér mønstre og detaljer, som hvordan objektet er oppbygd. Hvis andre tanker bryter seg inn, bare begynn forfra igjen med å fokusere på hvordan objektet føles i hånden din.

Tell

Igjen, ikke bruk mer enn 10 minutter på dette om dagen. Begynn med å ta en valgfri bok. Bla om på en tilfeldig side. Tell hvor mange ord som er på siden. Det er viktig at du ikke leser innholdet, bare fokuser på å telle antall ord på siden. Når du er ferdig med å telle begynner du fra bunnen av siden, og teller opp. Hvis du synes det er vanskelig å la være å lese ordene kan du heller prøve å telle bokstavene i en setning, ta en liten pause og så fortsette med neste setning til tiden er ute.

Mantra

Finn en setning eller et mantra som du gjentar i 10 minutter. Hvis det er en setning bør det være en positiv affirmasjon, eller noe som er inspirerende. Et eksempel på en mantra kan være av buddhistisk natur som «nomaku sanmanda bazaradan senda makaroshada sowataya un tarata kanman», denne mantraen kommer av den japansk-buddhistiske «fudo myo-o», og ble brukt for å bekjempe onde ånder. Du kan også benytte deg av noe lettere som «jeg kommer til å bli bedre til å fokusere for hver dag som går».

Visualisering

Se for deg en kroppsdel i hodet i 10 minutter. Sitt ned eller ligg, og lukk øynene. Se for deg kroppsdelen, hvordan den føles, se den for deg i hodet. Igjen, om det kommer andre tanker, må du bare fokusere på nytt. Det viktigste med alle disse øvelsene er å lære å fokusere, det er viktig å holde andre tanker ute.

Motsatt hånd

Prøv å gjøre normale, enkle aktiviteter med motsatt hånd. Som for eksempel å pusse tenner eller spise med bestikket i motsatte hender. Dette hjelper hjernehalvdelene kommunisere bedre og kan hjelpe din konsentrasjon. Studier viser også at folk som er mer ambidekstrøse gjør det bedre på IQ-tester og logiske problemer.

Nedtelling

Veldig mange matematikkøvelser som går ut på å holde en slags rytme kan gå inn under her. Noen av de letteste metodene er å telle baklengs ned fra 100 til 0. Når du har gjort det et par ganger kan du prøve å telle baklengs ned fra 100, men gjøre 4 av gangen. 100 – 96 – 92 og så videre.

Gangetabeller for tall over 10 er også vanlige å bruke her. 11-gangen, 12-gangen opp til 20. Dette kan være nytteverdig for hoderegning også, vinn-vinn!

Det viktigste med disse øvelsene er å holde fokus. Hvis du merker at tankene flyter så ikke gi opp, bare begynn på nytt. Hvis det skulle vise seg å være umulig for deg å fullføre en av oppgavene en dag, så går det bra. Bare ikke fall av hesten, prøv igjen neste dag, kanskje med en annen øvelse. Bare 10 minutter om dagen er nok, etter en stund vil du merke forskjellen!